Social fobi – social ångest

× OBS! Denna sida är under utveckling!

Det finns ett fåtal människor som känner sig säkra och trygga i alla sociala situationer och det finns en del som känner sig blyga och osäkra i de flesta sociala sammanhang. För de flesta av oss varierar det nog. Man känner sig hemma och säker i vissa situationer och nervös och bortkommen i andra. Men för uppemot 15% av befolkningen handlar det inte om nervositet, utan om ångest och social fobi.

Källa: Psykologiguiden – Läs mer här…

En livslång kamp som jag kommer att förlora…

Jag har levt i ca 40 år med social fobi. I början, som tonåring förstod jag aldrig vad det var. När jag blev medveten försökte jag länge, länge bekämpa det och idag, som 50-plussare är det så djupt rotat i mig att det inte längre går att identifiera, bryta ut och att behandla. Jag har numera accepterat det som något jag kommer att få leva med resten av livet. Jag är så hårt präglad av detta och denna fobi har egentligen satt agendan för- och styrt hela mitt liv.

Om att rodna och bli röd i ansiktet…

Att rodna är naturligt. De flesta gör det mer eller mindre. På vissa syns det inte. På andra väldigt mycket. På mig syns det ganska tydligt och jag rodnar ofta. Det är bra att veta om att man rodnar i en viss situation eller inte även om det är pinsamt och man vill försvinna. Avslöjad och bekräftad av den egna känslan eller att någon annan berättar. Det absolut värsta är ändå när man känner att man inte rodnar men att någon säger att det var så. Kanske är detta sant eller så säger personen så för att man brukar rodna.

Ansiktsrodnad beror på att de ytliga kärlen vidgar sig

Källa: 1177.se

Det här styrs av det så kallade autonoma nervsystemet, det vill säga oberoende av din vilja och ofta i situationer där du känner dig stressad. De flesta i din situation tror att omgivningen lägger märke till denna rodnad. Men i själva verket är det mest du själv som märker av den.

Behandlingar och tips

Framförallt gäller det att förändra sättet att tänka på. Kognitiv beteendeterapi kan därför vara till stor hjälp. Kognitiv beteendeterapi innebär att du hittar sätt som förändrar ditt sätt att tänka, hantera känslor och handlingar kopplade till ett visst beteende. Genom att utsätta dig för situationer där du tror att du kommer att bli generad kan du träna dig i att bli bättre.

Här är några tips på hur du kan göra:

  • När ansiktet är på väg att blossa upp så försök att tänka på något annat. Vet du med dig att du rodnar blir det ofta mycket värre.
  • Ett knep att bli av med din rädsla för att rodna är att utsätta sig för den.
  • Stress är den värsta fienden för en människa som har lätt för att rodna. Ett knep när du känner att ansiktet börjar skifta i rött är att sänka axlarna och andas lugnt med djupa andetag.
  • Tänk på att det inte bara är du som rodnar. Det är många som blir generade och röda i ansiktet ibland och inget märkvärdigt med det. Dessutom märks det mindre än vad du tror.
  • Om rädslan för att rodna hindrar dig från att fungera normalt bör du söka professionell hjälp. Kognitiv beteendeterapi kan vara en lösning. Här får du utsätta dig för dina rädslor och på så sätt bearbeta dem på ett effektivt sätt.
  • Är besvären mycket svåra går det att få en operation. Men operationen är svår och kan ge biverkningar i form av svettningar på kroppen.
  • Andra hjälpmedel kan vara betablockerare en sorts hjärtmedicin eller antidepressiva mediciner.