Tankefällor

× OBS! Denna sida är under utveckling!

Tankefällor jag försöker undvika….

Informationskälla:okänd
  • Allt eller inget: Allt är svart eller vitt, det finns inga nyanser. Du kan antingen ha lyckats eller misslyckats och om du inte gjort något helt perfekt så är det fullständigt misslyckat. Ord som ingenting, totalt, allt, fullständigt visar att du är på väg in i fällan.
  • Kommentar: Så negativt tänkte jag rätt mycket och ofta när jag var yngre! Numera är jag lite klokare och fastnar inte lika ofta i denna fälla. Men den försöker ständigt locka in mig!
  • Övergeneralisering: Bara för att saker har gått snett räknar du med att det även kommer att bli så i framtiden. Isolerade händelser blir ett mönster. Exempel: du blir nobbad efter en dejt och tänker att du aldrig kommer att träffa någon; du fick inte jobbet du sökt och tänker att du aldrig kommer att få ett jobb. Se upp med ord som aldrig och alltid.
  • Kommentar: I denna fälla fastnar jag ofta. Tyvärr! Jag är rätt bra på att tycka synd om mig själv och misströstar lätt. Men jag reser mig alltid!
  • Selektiv uppmärksamhet: En enda detalj färgar hela verkligheten. Du fokuserar på de negativa aspekterna av helheten vilket leder till att du får en negativ bild av situationen. Världen betraktas genom mörka glasögon och du tenderar bara att minnas och älta det negativa. T ex såsen var ljummen- hela middagen är förstörd, jag kunde inte svara på den sista frågan – jag kommer aldrig få jobbet.
  • Kommentar: Jag är ofta en perfektionist! Vid de tillfällena ska allt vara fungerande och se bra ut på alla plan. Men minst lika ofta som jag är en total perfektionist brister det i viljan att visa upp att jag kan, vill och ska nå målet. Kan nog anses slarvig! Envisheten svajar! Start- och stopknappen är lika slitna. Det tar dessutom mycket arbetstid i onödan om man är för petig! Man får välja sina tillfällen för att inte bli ett irritationsmoment!
  • Diskvalificering av det positiva: Trots att du faktiskt har positiva erfarenheter förkastar du dem och tänker att de av olika skäl inte räknas. T ex trots att du klarat en uppgift tänker du att ”det var bara tur” eller ”uppgiften var lätt”. Du avfärdar komplimanger och missar därmed tillfällen att se vad du faktiskt gör.
  • Kommentar:
  • Tankeläsning: Man antar utan grund att någon tänker negativt om en och gör inga försök att kontrollera det. Exempel: du möter en person du känner på gatan. Denne hälsar inte och du drar slutsatsen att han inte tycker om dig. Han kanske gick i egna tankar och inte såg dig. Det enda sättet att säkert veta vad någon annan tänker är att fråga honom eller henne.
  • Kommentar:
  • Spådomar/magiskt tänkande: Man förutsäger att saker och ting kommer att gå dåligt eller inte fungera. Man är så övertygad om att en förutsägelse är sann att man handlar som om den redan vore det. Spådomar kan bli självuppfyllande profetior. Genom att vi handlar som om de redan vore sanna kan de bli det. Exempel: du ringer inte din pojk/flickvän eftersom du tror att han/hon är trött på dig. Kanske tröttnar han/hon på dig om du aldrig hör av dig. Exempel: jag kommer aldrig att få något arbete, jag bara vet det! Exempel: jag kommer att bli lämnad av honom/henne; jag bara vet det.
  • Kommentar:
  • Katastrofiering: Man fokuserar på negativa händelser som skulle kunna inträffa eller räknar med sämsta möjliga resultat. I fantasin låter man tänkta situationer få katastrofala följder eller banala händelser få extrema och katastrofala följder. Exempel: du vill inte gå till affären och handla eftersom du kanske drabbas av panik och svimmar i kassakön. Det är sällan man svimmar i kassakön. Skulle det inträffa är det ingen som skulle tycka att du är en idiot. Alla skulle förmodligen fundera över hur de skulle kunna hjälpa dig på bästa sätt. Exempel: Tonårsdottern kommer ej hem i tid och man ser framför sig att hon har råkat ut för en olycka.
    Räknar du alltid med att det värsta ska inträffa?
  • Kommentar:
  • Förminskning och förstoring: Man överdriver eller underdriver egenskaper, erfarenheter eller händelsers betydelse. Man förminskar det som är positivt och förstorar det som är negativt. Exempel: du kommer för sent till ett möte och drar slutsatsen att hela din framtid är förstörd. Det kan ställa till besvär och väcka förargelse om du kommer för sent, men det är inte världens största försyndelse.
  • Kommentar:
  • Känslotänkande: För att någonting känns negativt så måste det också vara det. ”Jag känner mig tjock, alltså är jag det”.
  • Kommentar:
  • Skall-bör-måste: Man motiverar sig med att man ska, bör, måste göra vissa saker. När man inte lever upp till sina regler får man skuldkänslor. ”Jag måste städa hela huset innan gästerna kommer…” Exempel:
    du vill inte visa att du är ledsen eftersom du tycker att man måste vara stark.
  • Kommentar:
  • Etikettering: Du dömer eller sätter etiketter på dig själv och andra i stället för att beskriva det som sker objektivt. T ex du får underkänt på en tenta och tänker ”jag ÄR värdelös”, din vän kritiserar dig och du tänker ”hon ÄR inte snäll”.
  • Kommentar:
  • Personalisering: Man anklagar sig själv för sådant som man inte har kontroll över. Exempel: du anklagar dig själv för att din arbetskamrat råkat ut för en olycka, trots att du inte kunnat påverka förloppet.
  • Kommentar:

Information kommer att läggas till här….