SAP MM-IM Reservationer

× OBS! Denna sida är under utveckling!
Erfarenhet av reservationer: del av ett uppdrag under år 2016 hos Uniper.

På uppdrag av Uniper gjorde jag en kartläggning och utvärdering av Barsebäcksverkets sätt att jobba med reservationer av material/artiklar i SAP. En instruktion ”Skapa plocklista i SAP, utskrift av plocklistan och godsuttagsbokning baserat på plocklistan” togs fram. Denna instruktion var avsedd att användas av personal som administrerade/hanterade dessa reservationer i systemet.

SAP Material Management – Inventory Management – Reservations

Min erfarenhet och kompetens

Förståelse för processen kring att skapa en reservation via transaktionskod MB21

Transaktionskod MB25: förståelse för vad som visas i listan efter gjort urval och förståelse för möjligheterna gällande inställningar av lista/vy samt tillägg och/eller borttag av fält
Förståelse för syftet med olika movement types / rörelsetyper och kopplingen till plocklista, godsuttag och materialdokument
Förståelse för kopplingen till den transparenta tabellen RESB (Reservation/dependent requirements)

Kartläggning gjordes av hur man arbetade med reservationer i systemet!

Arbetsplats där jag arbetade med SAP reservationer

Uniper/Sydkraft AB2016 Läs mer

SAP MM Procurement support samt medverkan vid BAT och MOCK tester
  • SAP ECC ERP – BAT, ORT och MOCK tester. Unipers data migrerades från E.ONs SAP system. Hjälpte till med tester i SAP som dokumenterades i SAP Solution Manager. Läs mer…
  • Purchase Requisition (PR)/Anmodan. Lärde mig att skapa och hantera anmodan/PR i SAP och hur Unipers workflow/godkännandeprocess runt anmodan/PR/beställning/PO fungerade. Läs mer…
  • Purchase Order (PO)/Inköpsorder/Beställning. Lärde mig skapa och hantera beställningar via inköpsorder/PO i SAP och hur Unipers workflow/godkännandeprocess kring inköp/beställningar fungerade. Läs mer…
  • Kontrakt, BDN-kontrakt. Under mina sista veckor på Uniper jobbade jag med att registrera en mängd kontrakt med timpriser på tekniska konsulter för olika leverantörer. Läs mer…
  • Material Resource Planning (MRP). Jag utvärderade, testade och dokumenterade MRP för användning på Barsebäcksverket. Läs mer…
  • Reservationer och plocklistor. Jag arbetade en hel del med att utvärdera hur Barsebäcksverket använde reservationer i SAP. Skrev en instruktion och dokumenterade resultat m m.
  • Inventering. På uppdrag av Uniper gjorde jag en kartläggning, utvärdering och en instruktion. Läs mer…
  • Automatisk beställning (Auto PO). Kartläggning, utvärdering och dokumentation. I systemet fanns möjlighet att skapa automatiska beställningar som byggde på inmatade kontrakt med koppling till leverantörer. Läs mer…
  • Uniper PDMS – ”Purchase File”. Kartläggning, utvärdering och dokumentation av Unipers ”Procurement Document Management System” (PDMS). Externa filer länkas in i SAP via insända mejl eller manuellt via menyval. Läs mer…
  • Material Master Data. Underhåll av master data på bland annat MRP-flikarna. Jag utvärderade, testade och dokumenterade gällande Material Resource Planning (MRP) och ”Automatisk beställning” (AutoPO). Läs mer…
  • Service Master Data. Arbetade lite med Service masterdata-underhåll. I samband med att jag registrerade nya i systemet kom jag i kontakt med masterdata även för tjänster. Läs mer…
  • Tjänsteregistrering. Registrerade min egen konsulttid i systemet vissa månader och lärde mig lite om Service Entry Sheets (SES) m m
  • SAP Business Warehouse (BW) support samt deltagande vid MOCK/BAT/ORT-tester. Unipers data migrerades från E.ONs SAP system. Hjälpte till med tester i SAP BW som dokumenterades i SAP Solution Manager. Läs mer…
  • QlikView support. Uniper använde rapporter i QlikView som visade beställt och fakturerat. Jag lärde mig uppdatera applikationen med ny data. QlikView skulle ersättas av SAP BW-rapporter och användes sparsamt. Jag gjorde en kartläggning och dokumentation med alla fakta om applikationen.

Referenser, dokumentation, tips och råd, länkar m m

Kontaktformulär