× OBS! Denna sida är under utveckling!
Erfarenhet av reservationer: del av ett uppdrag under år 2016 hos Uniper.
På uppdrag av Uniper gjorde jag en kartläggning och utvärdering av Barsebäcksverkets sätt att jobba med reservationer av material/artiklar i SAP. En instruktion ”Skapa plocklista i SAP, utskrift av plocklistan och godsuttagsbokning baserat på plocklistan” togs fram. Denna instruktion var avsedd att användas av personal som administrerade/hanterade dessa reservationer i systemet.
SAP Material Management – Inventory Management – Reservations
Min erfarenhet och kompetens
Förståelse för processen kring att skapa en reservation via transaktionskod MB21
Transaktionskod MB25: förståelse för vad som visas i listan efter gjort urval och förståelse för möjligheterna gällande inställningar av lista/vy samt tillägg och/eller borttag av fält
Förståelse för syftet med olika movement types / rörelsetyper och kopplingen till plocklista, godsuttag och materialdokument
Förståelse för kopplingen till den transparenta tabellen RESB (Reservation/dependent requirements)
Kartläggning gjordes av hur man arbetade med reservationer i systemet!
Arbetsplats där jag arbetade med SAP reservationer
Uniper/Sydkraft AB2016 Läs mer mindre...
SAP MM Procurement support samt medverkan vid BAT och MOCK tester
- SAP ECC ERP – BAT, ORT och MOCK tester. Unipers data migrerades från E.ONs SAP system. Hjälpte till med tester i SAP som dokumenterades i SAP Solution Manager. Läs mer…
- Purchase Requisition (PR)/Anmodan. Lärde mig att skapa och hantera anmodan/PR i SAP och hur Unipers workflow/godkännandeprocess runt anmodan/PR/beställning/PO fungerade. Läs mer…
- Purchase Order (PO)/Inköpsorder/Beställning. Lärde mig skapa och hantera beställningar via inköpsorder/PO i SAP och hur Unipers workflow/godkännandeprocess kring inköp/beställningar fungerade. Läs mer…
- Kontrakt, BDN-kontrakt. Under mina sista veckor på Uniper jobbade jag med att registrera en mängd kontrakt med timpriser på tekniska konsulter för olika leverantörer. Läs mer…
- Material Resource Planning (MRP). Jag utvärderade, testade och dokumenterade MRP för användning på Barsebäcksverket. Läs mer…
- Reservationer och plocklistor. Jag arbetade en hel del med att utvärdera hur Barsebäcksverket använde reservationer i SAP. Skrev en instruktion och dokumenterade resultat m m.
- Inventering. På uppdrag av Uniper gjorde jag en kartläggning, utvärdering och en instruktion. Läs mer…
- Automatisk beställning (Auto PO). Kartläggning, utvärdering och dokumentation. I systemet fanns möjlighet att skapa automatiska beställningar som byggde på inmatade kontrakt med koppling till leverantörer. Läs mer…
- Uniper PDMS – ”Purchase File”. Kartläggning, utvärdering och dokumentation av Unipers ”Procurement Document Management System” (PDMS). Externa filer länkas in i SAP via insända mejl eller manuellt via menyval. Läs mer…
- Material Master Data. Underhåll av master data på bland annat MRP-flikarna. Jag utvärderade, testade och dokumenterade gällande Material Resource Planning (MRP) och ”Automatisk beställning” (AutoPO). Läs mer…
- Service Master Data. Arbetade lite med Service masterdata-underhåll. I samband med att jag registrerade nya i systemet kom jag i kontakt med masterdata även för tjänster. Läs mer…
- Tjänsteregistrering. Registrerade min egen konsulttid i systemet vissa månader och lärde mig lite om Service Entry Sheets (SES) m m
- SAP Business Warehouse (BW) support samt deltagande vid MOCK/BAT/ORT-tester. Unipers data migrerades från E.ONs SAP system. Hjälpte till med tester i SAP BW som dokumenterades i SAP Solution Manager. Läs mer…
- QlikView support. Uniper använde rapporter i QlikView som visade beställt och fakturerat. Jag lärde mig uppdatera applikationen med ny data. QlikView skulle ersättas av SAP BW-rapporter och användes sparsamt. Jag gjorde en kartläggning och dokumentation med alla fakta om applikationen.
Referenser, dokumentation, tips och råd, länkar m m